Haaste puhtaanapitoalan yrityksille

31.05.2011

Puhtaanapitoa ja siivousta pidetään yleisesti helppona ja itsestään selvänä palveluna. Kotikaan ei pysy itsestään siistinä vaan se vaatii aikaa, työvälineitä ja suunnittelua. Puhtaus on paljon muuta kuin tyhjä roskakori tai lattialta imuroitu pöly. Se on monen tekijän summa, jolla on vaikutusta terveyteen, viihtyvyyteen, hyvään oloon ja lopulta myös kiinteistön arvoon.

 

Olen huolestuneena seurannut puhtaanpitoalan kirjavaa toimintaa ja työn vaihtelevaa laatua, josta voi koitua merkittävää haittaa asiakkaille. Siivouksen laatu kärsii ja puutteellisen työsuunnitelman takia velka työstä kasvaa liian suureksi ja sitä korjaillaan kalliisti. Kustannukset asiakkaalle ja työnsuorittajalle karkaavat käsistä ja toimiston tiloissa työskentelevä väki on kärttyistä, kun tilat ovat likaisia siivouksen jälkeen.  Huono työn laatu johtaa pahimmillaan paljon puhuttuihin sisäilmaongelmiin ja sairauksiin kuten astmaan ja allergiaan.


Puhtaanapitoalan yritysten on kehityttävä siinä missä muidenkin alojen toimijoiden. Asiakaslähtöinen palvelu ja läpinäkyvä toiminta ovat kuitenkin vielä vierasta alallamme.  Toimijoiden koko vaihtelee ja työntekijöiden osaaminen sekä ymmärrys asiakkaan toiveista, tarpeista tai työvälineiden käytöstä voi olla pelottavankin heikkoa.  Hinta on usein määrittävä tekijä, kun puhtaanapitopalveluita tarjoavia yrityksiä kilpailutetaan. Kilpailutuksissa isot toimijat haalivat asiakkaat ja pienet sekä laadukkaat toimijat eivät saa mahdollisuutta näyttää osaamistaan.  Moni pieni alan yritys on kuitenkin kehittänyt toimintaansa pitkäjänteisesti ja asiakkaan parhaaksi.


Olemme jo vuosia peräänkuuluttaneet ja toteuttaneet perusteellista suunnittelua yhdessä asiakkaan kanssa.  Tätä tehdään toimialalla hälyttävän vähän. Tarvittaessa suunnitteluun tulee kytkeä mukaan muitakin ammattilaisia, kuten esimerkiksi työterveyshuollon edustajia, sisäilman asiantuntijoita tai tutkimuslaitoksia. Tavoite on vain ja ainoastaan korkea laatu ja tyytyväinen asiakas.


Hinnoittelu ei voi olla asiakkaille kiinteähintaista ja samanlaista vuodesta toiseen toimialasta riippumatta. Monet toimialat ja organisaatiot elävät esimerkiksi sään, vuodenaikojen sekä tuotannon- tai työntekijämäärien vaihtelun armoilla. Puhtaanapito tulee sopeuttaa niin työmäärällisesti kuin hinnassa asiakkaan toimintaan. Alan toimijoiden tulee lisäksi tunnistaa rehellisesti oman organisaationsa voimavarat ja resurssit ja tehdä tarvittaessa tilaa muille. Tämä ajattelumalli ei ole tyypillistä alallemme.

 

Haluan haastaa kaikki alan toimijat mukaan kehittämistalkoisiin.  Palvelu ja laatu ovat toimintamme perusta. Kilpailun pitää olla reilua ja hinnoittelun tarvelähtöistä. Halvin hinta tarkoittaa valitettavan usein huonoa laatua ja puutteellista perussuunnittelua. 

 

Reilulla ja palveluhenkisellä toiminnalla alastamme tulee houkutteleva myös työntekijöille ja siivoojan työtä arvostetaan.


Antti Pietilä

Meranti Siivouspalvelut

 

 

« Takaisin uutisarkistoon